nedeľa 26. apríla 2015

Modrý

Ja viem, apríl končí a ja tu idem strašiť so svetrom z merina. Po mojom prvom háčkovanom kabátiku mi to ako keby všetko docvaklo. Doteraz som bola lenivá na poriadne prečítanie návodu na sveter. Čakala som na tento moment. Keď to príde samo. A našťastie som sa dočkala. :) Svetrík nie je samozrejme úplne dokonalý. Teraz už viem kde si treba dávať väčší pozor.

























Znova som siahla po Morbidone a tento krát som vymenila háčik za 5mm kruhové ihlice. Začala som od spodku. Najprv nahodiť očká. Aby ste odhadli koľko očiek potrebujete nahodiť, je dobré si spraviť skúšobnú vzorku. Využijete to určite aj pri štrikovaní aj pri háčkovaní.

Nahodte si pár očiek, aby skúška bola širšia ako 10 cm. Štrikujte dohora niekoľko riadkov. Potom vezmeme centimeter. Priložíme k vzorke. Tu konkrétne je na 10 centimetrov 16 očiek. Ja potrebujem obvod 60cm.

Pomôžeme si mojou obľúbenou trojčlenkou. Keď na 10cm je 16 očiek. Tak na 60cm porebujeme X očiek. X = (obvod brucha 60cm * 16 očiek) / 10cm . X = 96 - toľko očiek musíme na začiatku nahodiť ak chceme aby pletenina mala 60cm.


























MODRÝ som štrikovala druhý krát s lepším napojením rukávov. POPIS TU!

Takže nahodíme si v mojom prípade 96 očiek a pokračujeme do kruhu dohora. Ja som prvých 5 riadkov striedala hladko obratko. Tým, že som mala párny počet očiek som si nahodila o jedno viac. Keď už bol celkový počet očiek nepárny, sa mi v ďalšom riadku striedanie očiek vymenilo a tam kde bolo pred tým hladko, bolo obratko a naopak - volá sa to hráškový vzor. Potom dlho, dlho len hladko smerom dohora. Mne to nedalo a po prvých piatich riadkoch som pár očiek ešte rozštrikovala. Lebo ja múdra som mu odmerala brucho, ale nepočítala som aj s pár cm navyše, aby sveter nebol obtiahnutý ako druhá koža.



Keď som dosiahla miesto pod pazuchami, rozdelila som si sveter na prednú a zadnú časť. Dala som ešte jedno kolečko a na meste pod pazuchami som vždy po päť očiek na každej strane ako keby ukončila. Ostal mi predný a zadný diel. Zadný diel som odložila na lanko.
Predný diel som si ešte rozdelila na polovicu. A potom som do každej strany od stredu napočítala dve očká a tam som dala označovače. Tým sa mi predný diel rozdelil na dve časti. Ľavú časť som nechala na lanku a začala som štrikovať pravú stranu - od pravého kraja po ľavý označovač. Tam kde pôjde rukáv som tri krát za sebou zoštrikovala prvé dve očká (hneď na začiatku, potom štrikovať do konca, otočiť - cestou naspäť štrikovať až do konca, potom otočiť, znova zoštrikovať prvé dve očká, štrikovať na koniec riadku, otočiť, štrikovať do konca, otočiť a znova zoštrikovať prvé dve očká). Ďalej pokračovať bez uberania.
10 očiek pred koncom riadku na strane kde bude výstrih, som znova robila hráškový vzor.



Na vrchu pravého predného dielu som ukončila len časť, kde sa štrikovalo hladko. Zvyšnú som nechala "otvorenú".




Pokračujeme ľavou prednou čašťou. Pravú máme ukončenú a z ľavej časti máme očká na ihlici. Aby sme urobili prekrytie musíme na ihlicu ešte nabrať 5 očiek z o zadnej strany pravej časti. 


Normálne len ihlicu prevlečieme cez uštrikované očká a potom ich ďalej štrikujeme ako bežné očká. 

Štrikujeme ako pravý diel. Znova na mieste kde je rukáv, tri krát za sebou zoštrikujeme prvé dve očká a pri výstrihu 10 očiek hráškový vzor. Ukončíme len časť, kde sa štrikuje hladko. Zvyšné očká si niekam premiestnime, aby nám "nespadli". Keby som sveter robila druhý krát, prekrytie by som robila po cele šírke hráškového vzoru, nie len na malej časti ako tu. 

Zadný diel sa štrikuje len hladko. Znovu vždy na začiatku riadku, tri krát za sebou zoštrikujeme prvé dve očká, aby sa nám to pekne vytvarovalo.

Keď máme chrbát dostatočne vysoký, spočítame koľko očiek sme ukončili na prednom diely.

A toľko isto ukončíme z každej strany aj na chrbtovej časti. Zvyšok necháme na lanku.

Zošijeme na pleciach. 

Teraz všetky "otvorené" očká z chrbtového a predných dielov dáme na jedno lanko. 

A pokračujeme smerom dohora - bude z toho kapucňa. Očiek je pomerne málo. Ja som v prvom riadku rozšírila každé tretie očko. Ale potom vyššie som ich ešte niekoľko pridala. Je lepšie si to dopredu premerať - aká veľká má byť kapucňa a pomocou trojčlenky potom vypočítať, koľko očiek nám bude treba. 
Pri mieste kde som prechádzala z predného na zadný diel bolo miesto, kde ako keby chýbalo očko. Teda asi som zle zošila predný zadný diel na pleci. 

Nevadí, nabrala som vlnu cez očko, kde to vyzeralo na dieru a bolo po probléme. 

A už len štrikovať do požadovanej výšky a hore zošiť. 


Ešte chýbajú rukávy. Začínala som ako na spodku svetru. Hráškovým vzorom. Čo do počtu očiek, urobila som to pomerne tesné okolo zápästí,aby to z nich nepadalo. Rukávy som schválne spravila dlhšie, aby svetrík nejaký ten rok vydržal. Po tesnom "patente" som znovu rozštrikovala skoro každé druhé očko, aby rukáv nebol tesný. Pokračovala som skoro jednu tretinu bez pridávania. Potom som postupne rozštrikovala 8 očiek - vždy tam, kde ju uviazaná nitka je jedno očko rozštrikované. 

Keď som sa dostala pod pazuchu, päť očiek som ukončila a potom som štrikovala tam a späť. Prvé tri riadky som zoštrikovala prvé dve aj posledné dve očká. Ďalšie riadky už len na začiatku riadku. No a tu som to presne neodhladla. Bola som lenivá poriadne spočítať koľko riadkov má predný diel aby som presne toľko riadouv urobila aj rukáv. Ja som si to len primeriavala a nakoniec mal rukáv o dva - tri riadky viacej. Pri zošívaní sa to dalo trošku zakamuflovať. Laik si to nevšimne, ale ja viem že som tam spravila chybu a štve ma to vždy keď to zbadám :). Ale na páranie som bola lenivá.
No a už ostáva len podľa prvého rukáva urobiť aj druhý. Celé to zošiť, začistiť a tešiť sa zo svetríka.

 Aj trochu viac ako takto.

 Jáááj a minula som tri a pól klbka. na veľkosť tak 104 - 110.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára