pondelok 8. apríla 2019

Kruhové sedlo - Circular yoke

Štrikovanie raglánov v celku je celkom závislosť, ak vás nebaví zošívať jednotlivé kusy. No niekedy si to žiada vynechať tu raglánovú líniu a aj tak štrikovať v jednom kuse. :) Ja som to teda urobila takto. 

It is quite obbsesive to knit things in one pieace and not sew them together. But sometimes, you just do not want to see the raglan line so you have to come up with something else. 

strikovany sveter navod

Stále platí pravidlo, ak idete štrikovať s vlnou s akou ste doteraz neštrikovali, treba si spraviť skúšku očiek. Uštrikovať si jednoducho kúsok ktorý má cca 12 x 12 centimetrov, nablokovať ho a potom podľa neho viete vypočítať všetko potrebné. Koľko očiek si nahodiť, koľko riadkov štrikovať, kde ako pridávať či uberať. 
Ja som si tento krát skúšku robiť nemusela, len som si premerala a primerala k svetru čo mám doma a podľa toho som sa orientovala. Štrikovala som s vlnou Morbidone (100% merino od talianskeho výrobcu Rial filati) a vlnou Finn od firmy Lang Yarns. Ihlice som použila veľkosti 4,5mm. 
Na začiatok trochu patentovitého golieru 2 očká hladko a dve obratko. 
Sedlo som chcela robiť v jednom kuse ako pri ragláne, ale chcela som sa vyhnúť raglánovým líniám. 

Keď štrikujete klasický raglán od hora, máte označené 4 miesta označovačmi kde sa pridávajú po dve očká - to je spolu 8 očiek každý druhý riadok. Ja som pridávala ale len každý 6ty riadok (štrikovala som 4 riadky jednofarebnou a ďalšie dva riadky farebnou vlnou). Očká som pridávala v piatom riadku z týchto 6tich, ktoré sa opakovali (4 žejzrom - hladko tam, obratko naspäť - jednofarebnou vlnou + 2 vrúbkom - hladko tam aj naspäť - farebnou). ), preto by bolo málo pridať len 8 očiek a tak som v každom šiestom riadku pridala 8 (toľko očiek sa pridáva v klasickom raglána každý druhý riadok) x 3 (každý druhý riadok zo 6tich riadkov sú tri riadky) = 24 očiek = 8x3.
Takže ešte raz, ja som pridávala 24 očiek v jednom riadku zo 6tich ktoré sa opakovali. 

Teraz si to už len stačí prepočítať na konkrétny počet očiek. Povedzme, že po ukončení golieru je 72 očiek na ihliciach. 72 deleno 24 = 3. To znamená že po každom treťom očku pridáme jedno nové, napríklad TAKÝMTO spôsobom. Potom o 6 riadkov neskôr pridáme nové očko po každom štvrtom očku. Po ďalších 6tich riadkoch po každom piatom ... 

Ak by sme mali nejaké odveci číslo - povedzme, že by sme mali 56. Tak by som to urobila tak, že by som nepočítala s prvými 4 a poslednými 4 očkami - tým by som sa dostala na číslo 56 - 4 - 4 = 48 a to už delitelné 24kou je. Takže v tomto prípade by som pridala po každom druhom očku lebo 48 deleno 24 = 2. 

Pridávame, až dokiaľ nedocielime potrebnú veľkosť sedla. Potom už len oddelíme rukávy a doštrikujeme zvyšok. Či už s rukávmi a bude svetrík, alebo bez rukávaov a bude vesta. 

Ešte raz ku vzoru. 4 riadky som štrikovala sivou hladko tam a obratko naspaäť. Piaty riadok som šla farebnou hladko tam (v tomto riadku som rpidávala) a hladko aj naspäť. Práve to vytvorilo to, že tá farebná časť ide do priestoru. Tak nech sa vám svetrík či vesta podarí! :) 

Don´t be lazy and swatch if you are going to use a yarn for the first time. :) Knit a piece of 12 x 12 centimeters, block it and then you can count how many stitches you have in let´s say 10 centimeters and then you can say how many stitches are you going to need to cast on. I used merino wool Morbidone (100% merino from an italian producer Rial Filati) and Finn from Lang Yarns. I used 4,5mm needles. 
I started the collar with 2x2 ribbing. 
I wanted to make to yoke "raglan wise" but without the raglan line coming down the sweater. 

If you knit a classic top down raglan sweater you have marked 4 places where you increase 2 stitches every two rounds - that is 8 stitches every second round. But I wanted to increase every 6th round. (I was knitting 4 rows with grey colour stockinette stitch and two rows with coloured yarn garter stitch.) Therefore, I had to add 24 stitches every 6th round that is 8+8+8 when you do the classic raglan calculations. 

I increased my stitches on the first round with coloured yarn making one right. I was doing it till I was ready to divide the body and the sleeves. I knitted my sleeves in stockinette stitch with the grey colour. For the body I kept my 6 rows repeat but without the increasing. Happy knitting. :)



2 komentáre:

  1. jsem zacátečník v pletení kruhového sedla. tento návod mi připadá zmatečný.
    kruhové sedlo, poté ak by sme pletli klasický raglan,..ak by sme mali nějaké číslo
    Návod v nějakých jak by jsme co bysme
    Nic co má být

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Děkuji, konečně mi někdo vysvětlil rozdíl v přidávání v raglánu a v kruhovém sedlu.

    OdpovedaťOdstrániť